Review: ‘The Girls’ van Emma Cline

Het boek ‘The Girls’ stond al sinds de zomer van vorig jaar op mijn lijstje maar op de een of andere manier kwam er steeds een ander boek tussendoor. Maar ik hem eindelijk gelezen!

Waar het boek over gaat:
Californië, 1969. De veertienjarige Evie is sinds de scheiding van haar ouders neerslachtig en rusteloos. Aan het begin van de zomer maakt ze kennis met een groepje jonge vrouwen, die alles belichamen wat ze zelf zou willen zijn: zorgeloos, onafhankelijk en, vóór alles, vrij. Ze raakt bevriend met de negentienjarige Suzanne, die zich zusterlijk over haar ontfermt. Eindelijk ziet iemand haar staan. Evie sluit zich aan bij de commune waar Suzanne woont, en net als de andere meisjes raakt ze al snel in de ban van diens charismatische maar meedogenloze leider. Langzaam maar onherroepelijk stevent de zomer af op een gewelddadige climax.

Wat ik van het  boek vond:
‘The Girls’ is een veelbesproken boek. Er zijn veel enthousiaste recensies over verschenen en het is enkele maanden niet uit de bestsellerlijstjes te slaan geweest. Ik ben altijd een beetje huiverig als mensen heel enthousiast zijn over een boek omdat het dan vaak tegenvalt (dat is mijn ervaring tenminste) en ik denk dat dit wat betreft dit boek een goede houding is geweest. Want ik vond het een prima boek, maar niet fantastisch. Ik kwam er moeilijk in en moest mij echt even door het begin worstelen. De gebeurtenissen van 1969 worden afgewisseld met korte hoofdstukken over de Evie van nu.

Emma Cline geeft een goed inzicht in de gedachtes van Evie. Evie wil zo graag volwassen worden en de problemen die daarmee gepaard gaan worden mooi weergegeven. Evie wil gezien worden, ze wil ergens bij horen en is daardoor kwetsbaar voor de wereld van Suzanne. Ze denkt niet na over de gevolgen, ze is naïef en laat zich meeslepen door Suzanne en haar andere kijk op de wereld. De keuzes van de mensen in de commune worden begrijpelijk gemaakt, hun drijfveer komt naar voren en dat komt mede door de manier van schrijven. Het is alsof de hete zomer zich in jouw eigen leven afspeelt en zich langzaam ontwikkelt naar een zomer die je het liefste zou willen vergeten maar niet kunt vergeten. Mensen kunnen verder gaan dan ze zelf verwacht hadden en de sluwe manier waarop grenzen steeds weer verlegd kunnen worden is een belangrijk thema. En dan blijken meisjes ineens tot veel in staat te zijn.

Heb jij ‘The Girls’ gelezen? En zo ja, wat vond je ervan?

Je kunt ‘The Girls’ in de boekwinkel vinden, maar blijf je liever achter je computer zitten dan vind je hier vind je de (originele) Engelse versie en hier de Nederlandse.

Altijd leuk als je een reactie achterlaat!